A képen a TT(1:120) szabvány régi (kengyeles) és újtípusú (NEM358 foglalatú) kuplungjai, valamint a vagonkapcsolatok közelsége közti különbség látható.

Két kuplungfajta létezik TT-méretben. Hagyományos(hasítékos) aljzathoz és NEM358 szabványú aljzathoz csatlkkoztatható. Mindkét fajtánál kapható kengyeles(BTTB-s fém/műanyag), és újtípusú(merevkuplung). A NEM358-as aljzatcstlakozó kurzkuplung kinematikához van rögzítve.

Tapasztalataim szerint a kengyeles kapcsolatok, főleg a NEM358 szabványú, biztosabb kapcsolatott létesítenek. Nem kapcsolódnak szét az emelkedők aljában és a bombtetőkön, tartásuk biztos és nem kell aggódni, hogy a szerelvény eszabadul a terepasztal rejtett szakaszain. A szétkapcsolás viszont néha problémás. Főleg a távvezérelt szétkapcsolásnál kell többször nekiugrani a műveletnek.
És most nézzük egyenként:
BTTB kengyeles hasítékos kapcsolószerkezet (TILLIG Nr.08823):

Vontatásnál 9mm, tolatásnál 6.5-7mm a vagontávolság.
A ZEÜKE fémkengyeles kapcsolószerkezetek korában, legalább akkora újdonság volt ez a kapcsolótípus, mint a 90-es években a kurzkuplung megjelenése. Jóval kissebb és esztétikusabb kapcsoló a ZEÜKE-hez képest. A régi első változat(TILLIG Nr.08824) hasítéka 1mm-el hosszabb volt a későbbi(TILLIG Nr.08823) változatához képest, így a két ütköző közt 11mm volt a távolság vontatásban.
Előnyei :
- Könnyen és rugalmasan kapcsolódik.
- Ha jól összekapcsolódott biztosan tart.
- Távvezérelve is könnyen szétkapcsolható.
Gyengeségei :
- Tolatásnál, főleg hosszú szerelvényeknél, a fellépő erőhatások lassan elgörbíthetik a lágy műanyag nyakat és kialakul a (lógós) lefelégörbült kengyel kinézet. Ebben az állapotban nehezen tud kapcsolódni és menet közben is könnyen szétakad.
-Elég nagy, 2,5mm a holtjátéka. Egy 20 vagonból álló szerelvény eleje már rég megy, míg a vége áll.
- Egyenes pályaszakaszon tud könnyen kapcsolódni.
TILLIG új típusú hasítékos kapcsolószerkezet (TILLIG Nr.08848):

Vontatásnál 8mm, tolatásnál 7,5mm a vagontávolság.
A BTTB kengyeles hasítékos kapcsolót hivatott kiváltani. A BTTB-s vagonokat így össze lehet kapcsolni az új TILLIG vagonokkal. A kapcsolócsrével 1mm-rel lesz közelebb a két vagon, a BTTB-s hasítékos kapcsolóhoz képest.
Előnyei :
- Könnyen kapcsolódik.
- Összekapcsolható az új TILLIG vagonokkal.
- Távvezérelve is könnyen szétkapcsolható.
- 0,5mm a holtjátéka.
- Összekapcsolódva merev rudazatot alkot a kapcsolat és a vagontávolság tolatásnál is mindig állandó.
Gyengeségei :
- Tolatásnál itt is könnyen elgörbülhet a kapcsoló nyaka.
- A legkissebb alakváltozás is kapcsolódási problémához vezet.
- Csak egyenes pályaszakaszon tud összekapcsolódni.
TILLIG kengyeles NEM358 szabványú kapcsolószerkezet (TILLIG Nr.08872):

Vontatásnál 6mm, tolatásnál 4,5mm a vagontávolság.
A BTTB kengyeles hasítékos vagonkapcsolókat lehet összekapcsolni a kurz kuplung kinematikás vagonokkal. A kapcsolócsrével 3mm-rel lesz közelebb a két vagon, a BTTB-s hasítékos kapcsolóhoz képest.
Előnyei :
- A NEM foglalatban bármikor kicserélhető a kapcsolószerkezet.
- Összekapcsolható az új TILLIG vagonokkal.
- Nagyon biztos a kapcsolat, nem akad szét az emelkedő alján és domb tetején.
Gyengeségei :
- Nagyon nehezen kapcsolódik szét, még távvezérellve is.
- 1,5mm a holtjátéka.
- Nekem sokat kellett bütykölni, hogy az összekapcsolódás is problémamentesen menjen.
- Csak egyenes pályaszakaszon tud összekapcsolódni.
TILLIG új típusú NEM358 szabványú kapcsolószerkezet (TILLIG Nr.08840):

Vontatásnál 2mm, tolatásnál 1,5mm a vagontávolság.
A legmodernebb TT-s vagonkapcsoló. Nagyon finoman akad össze és szét. Sokkal kissebb és esztétikusabb a többi kapcsolónál. Viszont nagyon érzékeny és precízebb pályaépítést igényel ha ezt a típust használjuk. A kapcsolócsrével 7mm-rel lesz közelebb a két vagon, a BTTB-s hasítékos kapcsolóhoz képest.
Előnyei :
- A NEM foglalatban bármikor kicserélhető a kapcsolószerkezet.
- 0,5mm a holtjátéka.
- Távvezérelve is nagyon könnyen szétkapcsolható.
- Szép közeli kapcsolatott biztosít.
Gyengeségei :
- Nagyon érzékeny, a hullámos pályaszakaszokon szétakadhat.
- Csak egyenes pályaszakaszon tud összekapcsolódni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Énvagyénhátte 2014.01.25. 14:36:14
Ezt a mozdonyt sikerült beszereznem, ám ez már az új tilliges kapcsolóval van még vagonjaim nem, így szeretném átcserélni BTTB kengyeles hasítékos kapcsolószerkezet (TILLIG Nr.08823)-re. Van erre lehetőség?
stoti V 2014.01.25. 15:31:47
De neked erre a kuplungra van szükséged, mert csak ezt lehet a foglalatba illeszteni.
vasuttmodell.hu/product_info.php?cPath=22_36&products_id=370&osCsid=b11f314036f2d876e560b38150e28cec
És egy jótanács. Ha megfigyeled, akkor látható, hogy a kapcsolószerkezetbe helyezett, egyébként TILLIG kuplung kicsit lóg, nem párhuzamos a sínkoronával.
www.modellvasut-center.hu/wp-content/uploads/2012/08/36213BR232_446-5TLGe5e.jpg
Ez gyakran kapcsolódási problémákhoz vezet, gyakran szétkapcolódik a két kuplung, főleg ha kengyeles típusú.
Ha szétszereled akkor látni fogod, hogy a ROCO kuplung kinematika befogóaljzat válla szögletes, míg a TILLIG kuplung válla hengeres. Ez csak arra jó, hogy ne csússzon ki a kuplung az aljaztból vontatásnál, egyébként kicsit mozog fel és le.
Ha már szétszereled, akkor érdemes egy kis műanyag pótlást(mondjuk tejfölös pohár falából kivágott műanyag) rakni az aljat végébe, a váll forgáspontja után. Így jobban belefeszül a kuplung az aljzatba és mindig egy helyen marad.