HTML

Vasútmodellezők oldala (TT H0)

Vasútmodellezők oldala. Tippek, trükkök, tesztek, leírások TT 1:120 és H0 1:87

Hasznos linkek

A vasútmodell címkéi

Archívum

2009.08.13. 02:22 stoti V

Zárkózz Y! 1

A TT-méretben jól ismert Y-típusú vagonokat közel 40éve változatlan formában lehet kapni. A BTTB-t felvásárló TILLIG se eszközölt semmi olyan változtatást, amihez másik fröccsöntőformát kellett volna készíteni. Csak a festésvariánsok és keréktípusok változtak. Pedig a kurz kuplung kinematika megjelenésével megoldhatóvá vált a vagonok közelítése, de a TILLIG a mai napig változatlan formában gyártja ezt a vagontípust. Ügyes kis átalakításokkal megoldható a vagontávolság 9mm-ről 1,5mm-re csökkentése.

BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása

Az átalakítási művelet megkezdése előtt, még két apró változtatást kell elvégezni a vagonon. Meg kell szüntetni a kuplungok holtjátékát és a forgózsámolyok tengelyének lötyögését.

BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása       1. Be kell szerezni egy pár TILLIG új típusú hasítékos vagonkapcsolót. A BTTB-s kengyeles kapcsolónak nagyon sok a holtjátéka, több mint 2mm. Azonkívül kanyarban a BTTB-s kengyel tolatásnál megtörik, és bizony 1,5mm-es vagontávolságnál a két kocsiszekrény így már össze tud érni. Az új típusú TILLIG vagonkapcsoló tolatásnál és vontatásnál is ugyanakkora távolságot tud biztosítani a két vagon közt, és a holtjátéka is csak 0,5mm.

 

BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása

      2. Ha tolatásból vontatásra váltunk, akkor megfigyelhető hogy a két kocsiszekrény 4mm-rel távolabb kerül egymástól. A 4mm-ből 2mm a régi kuplungok holtjátéka, és vagononként 1mm a forgózsámolyok tengelyének lötyögése. A forgózsámoly egy laza kis műanyaghengerrel van rögzítve az alvázhoz. Ha kikopik vagy eleve jóval nagyobb a furat amiben a műanyaghenger helyezkedik el, akkor kezd el így viselkedni a forgózsámoly. Mivel a vagonkapcsoló a forgózsámolyhoz van rögzítve, ez a jelenség jellemző minden Y vagonra, ha nincs beszerelve gyári belső világítás. A belső világítás áramszedő függőlegesen elhelyezkedő a tengelyen áthaladó rudazata, képes olyan tartást adni a tengelynek, hogy a forgózsámoly ne mozogjon előre-hátra. Ha nincs belső világítás a vagonban, akkor készíteni kell egy kis tengelystabilizáló szerkezetet, ami megakadályoza az ilyen jellegű mozgást. Az 1,2mm átmérőjű elktromos lágy rézvezeték erre tökéletesen alkalmas. Blankoljuk meg a huzalt és alakítsuk ki a képen látható formát. Miután a helyére került a szerkezet, a beltérimitáció fogja majd a ott tartani. Mielőtt visszapattintanánk a kasznit, ellenőrzésképpen szoritsuk össze a beltérimitációt és az alvázat a vagon végénél. Ha a rézdarab továbra is mozog, akkor még alakítani kell a kis távolságtartó félkörön. Teljesen meg kell szüntetni a legkissebb mozgást is, mert akkor a forgózsámoly továbra is mozogni fog.

BTTB Y tipusú vagonok zárkóztatása

     3. Ezután következik a vagonkapcsolók átalakítása. A második részben egy olyan változatot mutatok be, ahol csak a vagonkapcsolót kell átalakítani, igaz így csak 3mm lesz a vagonok közti távolság. A harmadik részben a 1-1,5mm-ért már vágni kell az ütközőkből is.


Szólj hozzá!



Címkék: tt leírások kuplung


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr531306348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása